Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

1o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ  ?ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ?.

?Tα παιδιά που κατορθώνουν να ανταπεξέρχονται στις δυσκολίες της ζωής είναι μάλλον τα παιδιά που έχουμε προετοιμάσει για τη ζωή και όχι εκείνα που έχουμε προστατεύσει, κρατώντας τα μακριά από τη ζωή?. Herbert,1989

Παρ΄ότι η παράδοση θέλει τους γονείς ως τους κατ΄ εξοχήν υπεύθυνους για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Δεν είναι λίγοι οι γονείς οι οποίοι δυσκολεύονται να συζητήσουν σεξουαλικά θέματα με τα παιδιά τους ή θεωρούν τη σεξουαλικότητα θέμα απαγορευμένο (ταμπού).Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα παιδιά να ικανοποιούν την περιέργειά τους, καταφεύγοντας σε φίλους, έντυπα κ.λ.π. όπου αντλούν συνήθως αμφιβόλου ποιότητας γνώσεις και πληροφορίες.

Η Σεξουαλική Αγωγή αποτελεί ένα από τα αντικείμενα του σύγχρονου σχολείου, τα οποία ανήκουν στην ευρύτερη ενότητα των θεμάτων της Αγωγής Υγείας.

Το σχολείο μέσω της Σεξουαλικής Αγωγής, έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο παιδαγωγικό εργαλείο, το οποίο όχι μόνο θα παρέχει την ορθή πληροφόρηση, αλλά επίσης θα συμβάλλει στη διαμόρφωση υπεύθυνων στάσεων και συμπεριφοράς των μαθητών, αρχίζοντας από την κατανόηση  αυτού του ίδιου του εαυτού τους.

Απώτερος σκοπός της σεξουαλικής αγωγής θεωρείται η διατήρηση της σεξουαλικής υγείας των νέων, δηλαδή της ισορροπίας μεταξύ των τριών διαστάσεων της υγείας: της σωματικής, της συναισθηματικής και της κοινωνικής υγείας.

Α)όταν μιλάμε για σωματική υγεία αναφερόμαστε στην αποφυγή μολύνσεων και ανεπιθύμητων κυήσεων,

Β)με τον όρο συναισθηματική υγεία εννοούμε την απαλλαγή από αρνητικά συναισθήματα όπως φόβο, ντροπή και ενοχές, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, την εξοικείωση με τη σεξουαλικότητα, το σεβασμό του εαυτού μας και άλλων,

Γ)με τον όρο κοινωνική υγεία εννοούμε τις επιλογές στις ερωτικές σχέσεις, σύμφωνα με τις προσωπικές μας αξίες και πεποιθήσεις και όχι κάτω από το κράτος των πιεστικών συναισθημάτων, την πίεση των συνομηλίκων ή άλλων επιρροών.

Οι έφηβοι χρειάζονται επιβεβαίωση για την εικόνα του σώματός τους, τη συμπεριφορά τους και τις σχέσεις τους. Ως εκ τούτου, κέντρο αυτών των προγραμμάτων αποτελεί η αρχή της αυτοεκτίμησης, δεδομένου ότι είναι πολύ σημαντικό οι έφηβοι να αισθάνονται καλά γι΄ αυτό που είναι.

Έτσι λοιπόν ένα πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής σε εφήβους δεν έχει σκοπό μόνο να δώσει επιστημονικές πληροφορίες αλλά να ?δουλέψει? και άλλες δεξιότητες των νέων που θα τους βοηθήσουν να μετατρέψουν αυτά που έμαθαν σε καθημερινή πρακτική.

Για να επιτευχθούν όλα αυτά, έχει επιλεγεί ως μέθοδος εκπαίδευσης η βιωματική μάθηση και η δυναμική των ομάδων, όπου οι μαθητές συμμετέχουν με όλες τις αισθήσεις τους, ώστε η αλλαγή σκέψης και συμπεριφοράς να τους γίνεται ?βίωμα? και στη συνέχεια πράξη.

Ακόμη , θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η Σεξουαλική Αγωγή είναι μια κατ΄ εξοχήν Εκπαίδευση Αξιών.

Η  ανάπτυξη αξιών και σεξουαλικής ηθικής συμβάλλει στην διαμόρφωση ατόμων που αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους, έχουν αναπτύξει αυτοεκτίμηση, σέβονται την προσωπικότητα και τις αξίες των συνανθρώπων τους, τους κοινωνικούς και άλλους κανόνες και παίρνουν αποφάσεις που αποτρέπουν την εκμετάλλευσή τους σε οποιαδήποτε είδος σχέσης, φιλικής, ερωτικής ή επαγγελματικής.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον υπεύθυνο του Γραφείου Αγωγής Υγείας της δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Καστοριάς, κ. Μάριο Ζαλαμήτσο, το σύλλογο διδασκόντων και τον Δ/ντή του σχολείου μας, τους γονείς που μας εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους και τέλος τα ίδια τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα για το ενδιαφέρον και τη συνολική τους προσπάθεια.

Εάν θέλουμε να αξιολογήσουμε το πρόγραμμα που εκπονήθηκε αυτή τη χρονιά στο σχολείο μας, δεν έχουμε παρά να κοιτάξουμε τη λάμψη στα μάτια, και το χαμόγελο, στα χείλη των παιδιών:

Ανδρονίκου  Θωμαή

Αντωνιάδου Αναστασία

Αρμουτάκης Γιώργος

Γκούζγκου Σήλια

Δατσιάδης Γιώργος

Ευαγγελίδης Ηλίας

Ιωαννίδου Μαρία

Καραγεωργίου Αλεξάνδρα

Λάλα Ίνα

Λιβανίδης Γιώργος

Λιβανίδης Χρήστος

Λιολιόπουλος Γιώργος

Μαλέας Μάριος

Μαντζάρη Αμαλία

Μεσσελίδου Ειρήνη

Μπεκίρι Εμιλιάν

Παναγιωτίδου Γαβριέλα

Σπάχο Ρομάριο

Τζημίρης Φώτης

Τσουμάνα Δέσποινα.

 

Η υπεύθυνη  για το πρόγραμμα

ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΚΟΤΣΑΝΗ

Καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας